چرا ورزش كنيم؟
ساعت ۱٢:٥٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۳/٤  

هر چقدر كه چاق باشيد باز هم ميتوانيد فعاليت جسماني انجام دهيد. 

شما ممكن است نتوانيد مثل افراد ديگر فعالت بدني داشته باشيد. و شايد فراهم كردن وسايل و تجهزات مناسب برايتان دشوار باشد. ورزش كردن با ديگران سبب مي شود كه  احساس نشاط بيشتري پيدا كنيد، مواجه شدن در اينگونه رقابتها سخت است اما قابل انجام است. اين مطلب به شما كمك مي كند كه براي سالم ماندن ورزش و فعاليت نمائيد ، اگر چه خيلي چاق هم باشيد.

چرا ورزش كنيم؟

ورزش به افزايش طول عمر شما كمك كرده و شما را كه از بيماريها زير محافظت مي نمايدكه شامل :  

ديابت

بيماريهاي قلبي _ عروقي

افزايش فشار خون

پوكي استخوان

التهاب مفاصل

اگر شما يكي از مشكلات فوق را داريد، با ورزش كردن مي توانيد آنرا كنترل نماييد. 

ورزشهاي منظم در بهتر شدن روحيه شما مؤثر است زيرا:

نسبت به خودتان نگرشي بهتر پيدا مي كنيد 

سبب كاهش استرس مي شود

ظرفيت يا حوصله شمارا بيشتر مي كند

اعتماد به نفس را در شما تقويت مي كند

كمك مي كند كه خواب بهتري داشته باشيد.

توانايي جسمي و رواني شما را افزايش مي دهد

ورزش كردن مي تواند براي شما لذت بخش باشد.

براي شروع چه كاري انجام دهيم؟

شروع به ورزش كنيد و در انجام آن مداومت داشته باشيد.

به آرامي شروع كنيد: بدن شما براي انجام ورزشهاي جديد نياز به گذشت زمان دارد.

گرم كننده : با ورزشهاي گرم كننده بدنتان را براي انجام ورزشهاي سنگين تر آماده مي كنيد. شانه هايتان را بالا ببريد، روي پنجه پا بايستيد، بازوهايتان را بچرخانيد، در جائي كه ايستاده ايد قدم رو كنيد، شما بايد چند دقيقه اي (حداقل يك دقيقه) قبل از انجام ورزش ، حتي پياده روي اين حركات را انجام دهيد.

ورزشهاي شل كننده : حركات را كم كم متوقف كنيد. اگر شما سريع راه مي رفتيد، راه رفتن خود را به تدريج كند كرده تا بدنتان سرد شود يا اينكه مي توانيد چند دقيقه اي دراز بکشيد. اين عمل كمك ميكند كه  از قلبتان محافظت كنيد و ماهيچه ها شل شده و در نتتيجه از صدمات ماهيچه اي جلوگيري مي شود. .

تعيين اهداف : اهداف مي تواند بصورت كوتاه مدت يا بلند مدت تعيين شود. يك هفته كوتاه مدت را ممكن است به اين صورت برنامه ريزي كنيد كه حداقل در سه روز هفته هر روز 5 دقيقه ورزش كنید. در هدف بلند مدت، ممكن است شما به اين صورت برنامه ريزي کنيد كه تا پايان  6 ماه حداقل 5 روز در هفته، روزانه 30 دقيقه پياده روي كنيد.

پيروي كردن از برنامه: فعاليتهاي خود را يادداشت كنيد و آنها را نزد خود نگه داريد تا اگر حس خوبي در مورد برنامه هايي كه انجام مي دهيد نداشتيد با برگشتن و مرور كردن فعاليتهاي آغازين خود خوشحال واميدوار شويد.

انجام يك ورزش مناسب در كارهاي روزانه زندگي : ورزشي را انتخاب كنيد كه براي شما مناسب تر است.

يك حامي (حمايت كننده) داشته باشيد : با يك دوست و يا يكي از اعضاء خانواده خود ورزش كنيد زيرا در اين صورت براي شما لذت بخش تر مي شود. ورزش كردن با يك رفيق شما را سرحال مي كند.

لذت بخش باشد : از بين ورزشهاي مختلف سعي كنيد كه ورزشي را كه واقعاً براي شما لذت بخش است را انتخاب كنيد.

خودتان را تشويق كنيد : اگر نمي توانيد ورزش كنيد يا ورزش كردن براي شما خيلي سخت است، نسبت به همان مقدار كه مي توانيد ورزش كنيد تا لااقل احساس خوبي داشته باشيد .مثلاً اگر توانسته ايد آنقدر پشتكار داشته باشيد كه از صندلي خود بلند شويد و يا مقداري پياده روي كنيد احساس سر بلندي و افتخار كنيد. وقتي برگرديد و به زمان شروع  ورزش فكر كنيد، ممكن است نسبت به آينده خود اميدوارتر شويد

 

 

 

 


کلمات کلیدی: