برخی از علل شکست در رژیم‌های غذایی (۱ )
ساعت ٢:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۳/٥  

برخی از علل شکست در رژیمهای غذایی

 

 

شاید شما هم از زمره افراد چاقی باشید كه بارها رژیم های مختلف درمانی را امتحان كرده ولی در حین دوره رژیم لاغری از ادامه آن صرف نظر كرده اید. بسیاری هم پس از كاهش وزن و با گذشت مدت زمانی كوتاه دوباره شروع به پرخوری كرده و به وزن قبلی و یا حتی به بیشتر از آن می رسند این مسأله باعث سرخوردگی شده و معمولاً تمایل به ادامه رعایت رژیم غذایی یا شروع مجدد آن از بین می رود. در مطلب زیر به بررسی علل شكست در رژیم های غذایی مختلف پرداخته می شود.
۱- انگیزه رسیدن به وضعیت سلامت جسمی و تناسب اندام:
اولین و مهم ترین انگیزه لازم برای رعایت یك رژیم غذایی علمی و خوب این است كه شما هدف خود را از كاهش وزن دقیقاً مشخص كرده و همیشه در طول دوره رژیم غذایی به آن فكر كنید. چاقی منشأ بسیاری از بیماری هاست. امروزه در هر مجله و كتاب و یا سایت اینترنتی كه مطالعه می كنید به طور حتم در خصوص مضرات چاقی مطالب بسیاری را مشاهده می كنید. اگر ما می خواهیم از رژیم غذایی مناسب برای كاهش وزن استفاده كنیم بایستی بدانیم كه از منشأ بسیاری از بیماری ها پیشگیری می كنیم. در نظر گرفتن این موارد انگیزه كافی برای رعایت رژیم غذایی جهت رسیدن به یك وزن مناسب همراه با تناسب اندام را می تواند در شخص ایجاد كند.
۲- تعجیل در كم كردن وزن:
بسیاری از بیماران چاق كه برای كاهش وزن مراجعه می كنند اولین خواسته شان این است كه سریعاً وزن كم كنند. تبلیغات وسیعی هم در این زمینه صورت گرفته و این باعث شده تا بیماران از مسیر اصلی خود منحرف شوند اما باید گفت صرفاً» نخوردن« باعث تحقق آمال و آرزوها نخواهد بود بلكه فرد باید خود را تغییر دهد یعنی عادات غلط غذایی و فعالیت های تغذیه ای خود را عوض كنید و این ترك عادت مستلزم گذر زمان مناسبی است مطمئن باشید اگر در رفتارهای تغذیه ای خود تغییر ندهیم نمی توانید وزن خود را كم کنید . معده یك بافت عضلانی است و مثل همه عضلات دیگر بدن در صورت كار زیاد بزرگتر می شود.
باید سعی كنید با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییر در رفتارهای غلط تغذیه ای برای یك دوره زمانی كاملاً مشخص كار كمتری از معده خود بكشید و حجم معده خود را كوچك نمایید. نقطه آرمانی شما جایی است كه روزی برسد نه اینكه غذایی را "نخواهید" بخورید بلكه اصلاً "نتوانید" آن را مصرف كنید. بنابراین تعجیل در كم كردن وزن نه تنها راه موفقی نخواهد بود بلكه عوارض بسیاری از جمله سرگیجه، سردرد، عصبانیت و موارد دیگر را به دنبال خواهد داشت.
۳- رعایت رژیم های غذایی غیر استاندارد:
امروزه كتب مختلفی در زمینه رژیم نوشته شده است در این كتب روش های آب درمانی، رژیم های گیاه خواری، رژیم های میوه خواری، رژیم بستنی و هزاران مورد دیگر توصیه شده است. علم تغذیه رژیم های تك خواری را نفی می كند و پیشنهادش این است كه رژیم غذایی مفید و مؤثر رژیمی است كه از هر پنج گروه مواد غذایی تشكیل شده باشد یعنی در تركیبات آن پروتئین، كربو هیدرات) قند و شیرینی (، چربی، ویتامین ها و املاح به طور مشخص و دقیق لحاظ شده باشد. گروه های غذایی مختلف حاوی مواد مورد نیاز برای بدن است كه مكمل هم هستند همه چیز در یك نوع ماده غذایی وجود ندارد بنابراین عدم رعایت رژیم صحیح غذایی سبب كمبودهای جبران ناپذیری می شود كه ممكن است عوارض مهلكی را به دنبال داشته باشد. افرادی كه از رژیم های گیاه خواری استفاده می كنند باید بدانند كه آهن موجود در گیاهانی مثل اسفناج از نوع غیر قابل جذب برای بدن است و درصد كمی از آن جذب می شود.
آهن قابل جذب برای بدن آهنی است كه منشأ پروتئینی داشته باشد )گوشت قرمز. ( بنابراین كمبودهای ناشی از رژیم های گیاه خواری مثل كمبود آهن عوارض خطرناكی چون كم خونی، ریزش مو و موارد دیگری را كه مربوط به آهن بدن است به دنبال خواهد داشت كه همین مسأله خود باعث ترس از رژیم به خاطر عوارض بد آن و بالاخره شكست در برنامه های مذكور می گردد.
۴- عدم پشتكار در رعایت رژیم غذایی:
بسیاری از افراد چاق هستند كه برای كاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه و رژیم غذایی دریافت می كنند. این گروه در ابتدا انتظار دارند كه رژیم ارائه شده معجزه ای ایجاد كرده و بتواند به راحتی وزن آنها را كم كند ولی این افراد یك یا دو سال بعد و با وزن بیشتر از وزن اولیه مراجعه و اظهار می كنند می خواهند دوباره شروع كنند.


کلمات کلیدی: