شنا ورزشی برای همه ( ۲ )
ساعت ۱:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۳/۱٥  

پروانه
درطی حركت پرواز دو دست از عقب به سمت هم حركت می كنند ، از بالای آب رد شده و به جلوی سر رسیده و بعد دوباره به زیر آب می روند. در این حركت پاها به حالت دلفینی حركت می كنند. دراین حركت ماهیچه های شانه كاملا درگیر می شوند ضمن اینكه حركتی كاملا دشوار است . به همین خاطر پیشنهاد می شود كسانی كه در شنا تجربه دارند سراغ یادگیری این نوع شنا ) پروانه ( بروند و از آنجا كه دشوارترین حركت شنا به حساب می آید، بیشترین انرژی را می گیرد و شما حدودا ۸۰۰ كالری در ساعت خواهید سوزاند.

كاهش وزن
فرض كنید كه قادر به انجام كلیه این حركات هستید ، در این حالت اگر قصد كاهش وزن داشته باشید حركت پروانه بهترین حركت برای شما خواهد بود. این حركت عضله سازی نیز می كنند و به همین خاطر شما بیشترین حجم كالری را در یك ساعت خواهید سوزاند و این كمك می كند كه وزن بدن كاهش یابد.
عضله سازی
اما اگر هدف شما از شنا كردن عضله سازی است ، باید این ورزش را در زمانی كوتاه تر ، تا آخرین درجه شدت انجام دهید . در این حالت شما كالری های زیادی نخواهید سوزاند اما به ساختن ماهیچه كمك خواهید كرد.
نكات مهم
از آنجا كه این ورزش در آب انجام می شود ، نكات و توجهاتی را باید مد نظر قرار دهید . یكی از مهمترین جنبه های شنا كردن این است كه بتوانید تنفس تان را منظم كنید ، چون سرتان فقط زمانهایی مشخص به روی آب می آید ، باید تنفس تان را با حركتان تنظیم كنید . حتی برای بعضی افراد الزامی است كه این كار را قبل از شروع ورزش كمی تمرین كنند. اگر نتوانید در تایم تنفستان را تنظیم كنید ، بسیار برایتان ایجاد مشكل خواهد شد و دیگر نمی توانید فواید چندانی از این ورزش ببرید ، چون در این ورزش تنفس و ماهیچه ها با هم كار می كنند.
همچنین بهتر است قبل از انجام حركات برای یك دور كامل ، خوب به آن حركت مسلط شوید . اگر این حركات را درست انجام ندهید خیلی زود خسته خواهید شد. اگر حركات بدنتان با یك نظم هماهنگ انجام شوند شما قادر خواهید بود كه خود را روی ضربان قلبتان متمركز كرده و بنابراین شدت ورزش را بالاتر ببرید.
تجهیزات
مسئله دیگر در رابطه با شنا این است كه ورزشی كاملا كم خرج است . اسباب و لوازم آن تقریبا دیر از بین می رود . برای این ورزش شما به یك دست مایو احتیاج خواهید داشت . ممكن است بخواهید یك عینك شنا هم خریداری كنید تا بتوانید زیر آب را به خوبی ببینید . و اگر آب رفتن توی گوش هایتان اذیت تان می كند ، باید یك گوش گیر هم داشته باشید. برای آنها كه می خواهند سرعت شنا كردنشان بالاتر رود ، كلاه شنا كمك زیادی خواهد كرد، چون به شما كمك می كند كه سریعتر داخل آب حركت كنید. با این حال شنا را هم به برنامه ورزشی خود اضافه كید.

 

                                                                                                                                                                                   باشگاه فرهنگی ورزشی پیام


کلمات کلیدی: