فعالیت بدنی ۱
ساعت ٤:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۳/۳  

فعالیت جسمانی منظم برای دیگر اعضاء بدن نیز سلامتی را به ارمغان می آورد و در پیشگیری از ابتلاء به سرطانهای پستان، رحم و روده بزرگ كمك می كند. فعال بودن همچنین ریه ها را تقویت می كند، حركت عضلات را هماهنگ می كند، مفاصل را در موقعیت خوب نگه می دارد، تعادل را بهتر می كند و روند پوكی استخوان را آهسته میكند.

فعالیت بدنی منظم یك راه بسیار مؤثر برای كاهش خطر بیماری قلبی است. تحرك بدنی برای پیشگیری از مشكلات قلبی تاثیر مستقیم دارد. فعال و پر تحرك بودن در پیشگیری از ابتلا به افزایش فشارخون كمك می كند و همچنین اگر فردی به آن مبتلا باشد آن را كنترل می كند. از طرفی سطح كلسترول خون را در حد طبیعی نگه می دارد. از ابتلاء به دیابت ( بیماری قند ) پیشگیری می كند و یا آن را كنترل می كند. فعالیت بدنی راه موثری برای از دست دادن وزن اضافی و نگهداری آن در حدود طبیعی می باشد. برای خانم هایی كه بیماری قلبی دارند، فعالیت جسمانی منظم و متوسط خطر مرگ از علل مربوط به قلب را كاهش می دهد.
فعالیت جسمانی منظم برای دیگر اعضاء بدن نیز سلامتی را به ارمغان می آورد و در پیشگیری از ابتلاء به سرطانهای پستان، رحم و روده بزرگ كمك می كند. فعال بودن همچنین ریه ها را تقویت می كند، حركت عضلات را هماهنگ می كند، مفاصل را در موقعیت خوب نگه می دارد، تعادل را بهتر می كند و روند پوكی استخوان را آهسته می كند. به مردم كمك می كند تا بهتر بخوابند، كمتر احساس افسردگی كنند، خود را با اضطراب و هیجان بهتر تطابق دهند، در مجموع احساس آرامش بیشتری كنند و پر انرژی تر باشند

فعالیت فیزیكی برای زنان در هر سنی می تواند مفید باشد. در حقیقت، فعال باقی ماندن كمك می كند تا از ناتوانی هایی كه در اثر بالا رفتن سن رخ می دهد پیشگیری شود، یا اینكه دیرتر اتفاق افتد و در هر صورت اگر اتفاق افتاده باشد آن را تا حدی بهبود می دهد. زنان مسن از ورزشهای ایستاده بیشتر سود میبرند چون استخوانها را سالمتر نگاه می دارد. این فعالیتها شامل خرید و حمل سبزیجات و میوه جات، پیاده روی، تند راه رفتن و بالا بردن وزنه های كوچك  )با وزنه های ۱-۵/۰ كیلوگرمی شروع كنید و كم كم وزنه های سنگین تر را بردارید ) میشود.

 

برای اینكه از فعالیت بدنی سود ببرید نیازی نیست كه یك دونده ماراتن باشید. تنها لازم است در اغلب و ترجیحاً تمام روزهای هفته حدود ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط داشته باشید.
پیاده روی تند(
۵ تا ۸ کیلومتر در ساعت ) روش ساده ای برای كمك به حفظ سلامتی قلب شماست. در یك مطالعه نشان داده شد كه پیاده روی منظم و تند به اندازه ورزشهای سنگین نظیر تند دویدن در زنان خطر حملات قلبی را كاهش می دهد. برای اینكه برنامه تان منظم تر اجرا شود و از آن لذت ببرید سعی کنید فعالیتهای مورد علاقه تان را انتخاب كنید. دوچرخه سواری، كوهنوردی، رقص، گلف و شنا همه می توانند كمك كننده و لذت بخش باشند. مرتب كردن اطراف منزل و داخل حیاط، رسیدگی به گیاهان در حیاط خانه، جمع آوری برگهایی كه روی زمین ریخته، بالا رفتن از پله ها، باغبانی، رنگ آمیزی دیوار اتاقها همه از جمله فعالیتهای بدنی قابل انجام و لذت بخش هستند.


ادامه دارد ....

 


کلمات کلیدی: