فعاليت بدنی ۲
ساعت ٤:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۳/۳  

شما میتوانید یك تحرك ۳۰ دقیقه ای داشته باشید یا اینكه هر دقیقه یك نوع فعالیت داشته باشید. مثلاُ ده دقیقه پیاده روی آهسته بعد از ناهار، ۱۰ دقیقه دیگرجمع آوری برگ درختان از حیاط و باغچه و ۱۰ دقیقه دیگر وزنه بزنید. مهمترین نكته این است كه روزانه در كل ۳۰ دقیقه فعالیت داشته باشید.
اگر برای مدت زمانی فعالیت بدنی نداشته اید، مانعی نیست. فعالیت را به آهستگی شروع كنید و كم‌‌‌‌‌كم آن را افزایش دهید . مثلاً اگر می خواهید بطور منظم پیاده روی داشته باشید، با یك پیاده روی ۱۵-۱۰ دقیقه ای سه بار در هفته شروع كنید . هر چه ورزیده تر می شوید، تعداد دفعات حركات را در روز افزایش دهید. بتدریج هر دفعه را طولانی تر كنید و قدمها را تندتر كنید . طولی نخواهید كشید كه شما به هدف قلب سالم خواهید رسید و پیاده روی خود را حداقل ۳۰ دقیقه یا بیشتر در اغلب یا تمام روزهای هفته خواهید داشت .

  از فرصتها استفاده كنید
اگر از فرصتهای اطراف خود به خوبی استفاده کنید متوجه میشوید که داشتن تحرك جسمانی منظم هم کار ساده ای است. در اینجا به چند مثال میپردازیم تا ببینید که چگونه میتوان با تغییراتی اندک در رفتارهایمان در همین محیط زندگی و با شرایط معمولمان تحرک جسمانی داشته باشیم:
.۱  برای بالا و پایین رفتن به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده كنید. اول از یك طبقه شروع كنید و كم كم آن را افزایش دهید
 .۲ اگر برای رفتن به جایی از ماشین استفاده می كنید، قبل از رسیدن به مقصد آن را پارك كنید و بقیه راه را پیاده بروید . اگر از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می كنید، یك یا دو ایستگاه قبل از رسیدن به مقصد پیاده شوید و بقیه را پیاده بروید.
.۳  كارهای منزل نظیر جارو كشیدن را انجام دهید
 . ۴زمانیكه در سالن انتظار فرودگاه، ایستگاه قطار، یا اتوبوس هستید بجای آنكه در یکجا بنشینید و انتظار بكشید بلند شوید و قدم بزنید
 .۵ در حالیكه تلویزیون تماشا می كنید قدم بزنید وزنه دستی بردارید و یا سوار دوچرخه ثابت شوید و ركاب بزنید
 .۶ در بین روز تحرك بدنی مختصر داشته باشید مثلاً در اطراف جایی كه قرار دارید ) خانه یا محل كار ( كمی قدم بزنید و عضلات و روحیه خود را تقویت كنید  .

 حركات بدنی را طوری انجام دهید كه ضرری برای سلامتی بدنتان نداشته باشد
بعضی مردم قبل از شروع منظم تحرك بدنی باید یكسری توصیه های پزشكی دریافت كنند. پس اگر یکی از شرایط زیر را دارید حتما با پزشك خود مشورت كنید:
افرادی كه بیشتر از
۵۰ سال سن دارند و فعالیت بدنی نداشته اند .
افرادی كه مشكلات قلبی دارند یا یك حمله قلبی داشته اند .
افرادی كه یكی از والدین یا خویشاوندان نزدیك آنها در سنین پایین بیماری قلبی را داشته اند.
افرادیكه یك مشكل مزمن سلامتی بنظر فشارخون بالا، دیابت، استئوپورز یا چاقی دارند .
ادامه دارد ...

کلمات کلیدی: